سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: سرنوشت بچه‌های ناخواسته خیلی روشن نیست. بعضی‌ها در برابر سرنوشت تسلیم می‌شوند و بعضی هم تصمیم می‌گیرند که موجود بی‌گناه را از بین ببرند؛

 از این به بعد است که خیلی از این مادران برای رسیدن به هدف خود به مراکز غیر قانونی سقط پناه می‌برند و از اینجا داستان سقط غیر قانونی شروع می‌شود؛ سقطی که به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه، جان  میلیون‌ها زن را تهدید می‌کند.

بالاخره اولین تحقیق جهانی بررسی سلامت و بهداشت باروری منتشر شد؛ اما نتایج آن اصلاً رضایت بخش نیست. نمودارها و آمار آن نشان می‌دهد که حمایت از سلامت باروری کاهش یافته، بی میلی عمومی در مبارزه عوامل تهدید کننده آن در جهان ایجاد شده و عوارض و مرگ ناشی از مسایل بهداشت باروری در حال افزایش است.

بر اساس نتایج این تحقیق که توسط سازمان جهانی بهداشت انجام شده، سالانه بیش از 500 هزار زن در جهان، بر اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه دسترسی به انواع روش‌های پیشگیری از بارداری بهتر شده ولی هنوز درجهان، 120 میلیون زوجی که به پیشگیری از بارداری نیاز دارند، از این روش ها استفاده نمی‌کنند.

همچنین سالانه حدود 80 میلیون زن در جهان به طور ناخواسته باردار می‌شوند. 45 میلیون نفر از آنها به سقط جنین رو می‌آورند و از این 45 میلیون مادر، 19 میلیون نفر به امکانات بهداشتی و پزشکی مناسب دسترسی پیدا نمی‌کنند، این یعنی سالانه 19 میلیون سقط غیر قانونی خطرناک.

 البته تا حدودی  می‌توان حدس زد که عده زیادی از این مادران در هنگام سقط خطرناک جان خود را از دست می‌دهند. به گفته سازمان جهانی بهداشت 68 هزار نفر از این مادران در اثر سقط خطرناک می‌میرند. البته میلیون‌ها نفرشان هم دچار عوارض می‌شوند. گزارش سازمان جهانی بهداشت حاکی است که روابط جنسی خطرناک و خارج از اصول اخلاقی دومین علت مرگ و بیماری در کشورهای در حال توسعه و نهمین علت مرگ و بیماری در کشورهای پیشرفته است.

البته پیش آمدن چنین مشکلاتی در مورد سلامت باروری خیلی هم دور از انتظار نیست. چون در بسیاری از مناطق جهان بودجه حوزه سلامت باروری به شدت کاهش یافته است. به طور مثال بین سال‌های 1995 تا 2003 کمک‌های خیریه برای تنظیم خانواده در سطح جهان از 560 میلیون دلار به 460 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش خدمات تنظیم خانواده در آفریقا 70 میلیون بودجه اضافی نیاز دارد تا پروژه توصیه شده از سوی سازمان ملل در آن منطقه اجرا شود.

کد خبر 7685

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز